جوانه زاهای نشکن ساز
شرکت آلیاژهای نشکن سازجوانه زاهای ریخته گری و کاربرد آن در صنایع

جوانه زاهای مورد استفاده در چدنهای گرافيتی تركيباتی هستند كه پايه اصلی آنها آلياژ فروسيليسيم است ولی حاوی مقاديری تا حدود پنج درصد عناصر فعال در تركيب با گوگرد و اكسيژن نظير آلومينيوم، كلسيم، استرانسيوم، باريم، زيركونيم و سريم هستند كه با تشكيل رسوبهای ريز و پايدار اُكسی- سولفيدی موجب جوانه زنی گرافيت ميشوند. انتخاب جوانه زا بستگی زيادی به آلياژ چدن و دمای ذوب و زمان نگهداری ذوب در پاتيل يا در قطعه قبل از شروع انجماد دارد.

جوانه زاها در درون ذوب چدن دارای زمان ميرايی هستند و به تدريج اثرشان كم ميشود بنابراين در شرايط خاص بايد جوانه زای مناسب تعيين و استفاده شود. همچنين چدنهای با گرافيت كروی با چدنهای با گرافيت ورقه ای در انتخاب جوانه زا تفاوتهايی دارند كه در توضيحات انواع جوانه زاها شرح داده می شود. با حل شدن دانه های جوانه زا در مذاب چدن، همزمان دو اتفاق می افتد، تشكيل ذرات اكسی- سولفيدی و افزايش موضعی غلظت سيليسيم در پيرامون اين ذرات كه باعث كاهش حلاليت كربن در مذاب ميگردد. در اين شرايط فاز گرافيت كه با حل شدن دانه های جوانه زا بصورت موضعی به حالت فوق اشباع رسيده بلافاصله روی اين ذرات رسوب كرده و جوانه های پايدار تشكيل می شوند. اين جوانه ها در مذاب پخش شده و انجماد چدن گرافيتی شكل ميگيرد.

فروسیلیکو استرانسیم

تولید جوانه زاهای آلیاژهای نشکن ساز

نام معادلنام جوانه زاSi%%Ca%Al%Zr%Ba%Ce%Srخلاصه خواص و كاربرد ها
آلینوکكالوی65-751-2 1/5-2/5 ----مناسب برای چدن خاكستری و داكتیل
استفاده در قطعات كوچك و متوسط
جوانه زای قوی در حین بار ریزی
زیرسینوکزیركالوی65-752-2/51-1/5 1/3-2 ---مناسب برای چدن خاكستری و خیلی مؤثر در چدن داكتیل. میرایی آهسته.
خنثی كننده عیوب نیتروژنی
بارینوکباركالوی65-751-2 1-1/5 -2-3 --مؤثر در چدنهای خاكستری و داكتیل.
مناسب برای قطعات متوسط و سنگین
میرایی كم و مؤثر در دماهای بالا.
سوپرسید 1استرالوی١65-750/4-0/81-1/5 ---1-1/5 مؤثر در چدنهای خاكستری و داكتیل.
مناسب برای قطعات متوسط و سنگین
میرایی كم و مؤثر در دماهای بالا.
سوپرسید2استرالوی٢70-750/1>0/5>---1-1/5 مناسبتر در چدنهای خاكستری برای رفع عیب انقباض ثانویه. مؤثر در قطعات كوچك و متوسط .
اولتراسیدسركالوی65-751-1/5 1-1/5 --1/5-2/5-بسیار قوی خصوصا در چدن داكتیل خنثی كننده كاربید های لحظه آخر. خنثی كننده اثرات سرب و بیسموت.

جوانه زاها در سه دانه بندی مختلف عرضه می گردند:
2-6 میلیمتر 2-0/6 میلیمتر و 0/6-0/1 میلیمتر

keyboard_arrow_up