خواص جوانه زاها
خواص جوانه زا ها 

١-جوانه زای حاوی كلسیم و آلومینیوم (كالوی)
تركیب این جوانه زا آلیاژ فروسیلیس با افزودنی های آلومینیوم و كلسیم است و برای تولید قطعات چدنی كوچك و متوسط كه با پاتیل های تا ظرفیت پانصد كیلوگرم ریخته گری میشوند و همچنین برای جوانه زنی حین ریختن ذوب در قالب و جوانه زنی در قالب بسیار مناسب است. این جوانه زا بخاطر ارزان تر بودن مزیت اقتصادی نیز دارد و برای چدنهای خاكستری با گرافیت ورقه ای و فشرده و همچنین چدنهای داكتیل با گرافیت كروی توصیه میشود.

٢- جوانه زای حاوی زیركونیم ، كلسیم و الومینیوم ( زیركالوی )
این جوانه زا حاوی مقادیر كنترل شده از عناصر فعال زیركونیم و كلسیم و آلومینیوم است كه با تشكیل جوانه های اكسی-سولفیدی پایدار بهترین نتیجه را در قطعات كوچك و متوسط و جلوگیری از تشكیل كاربید در ضخامتهای كم و گوشه های تیز نشان میدهد. زیركالوی در چدنهای نشكن بسیار مؤثر است و در چدنهای خاكستری بخاطر میل تركیبی زیركونیم با نیتروژن میتواند عیوب نیتروژنی شامل شكاف ها و بد شكل شدن گرافیت ها را اصلاح نماید .

٣- جوانه زای حاوی باریم ، كلسیم و الومینیوم (باركالوی)
این جوانه زا حاوی عنصر جوانه زای بسیار قوی باریم میباشد كه در دمای بالای ذوب و زمان طولانی بارریزی و انجماد ، خاصیت گرافیت زایی خود را حفظ میكند و میرایی كمی دارد. بنابراین مناسب برای قطعات متوسط و بزرگ و همچنین مناسب برای چدنهای خاكستری و نشكن میباشد و در هردو یك ساختار یكنواخت در ضخامتهای متفاوت ایجاد میكند. در چدنهای نشكن به عنوان جوانه زای قبل از عملیات نشكن سازی موجب بهبود شكل و افزایش تعداد گرافیتها می گردد.

٤-جوانه زای حاوی استرانسیوم (استرالوی ١و٢)
این جوانه زا به با دو تركیب مختلف عرضه میشود. نوع (١) علاوه براسترانسیوم حاوی مقادیر معینی از عناصر كلسیم و آلومینیوم است و با خاصیت جوانه زایی بسیار قوی برای هر دو نوع چدن خاكستری و نشكن استفاده میشود و بخاطر میرایی كم و پایداری بالا در قطعات متوسط و سنگین كارایی عالی دارد. نوع (٢) كه در ابتدا با تحقیقات موسسه چدن انگلستان به جامعه علمی معرفی شد حاوی مقادیر بسیار كم كلسیم است و عمدتا برای رفع عیوب انقباضی در چدنهای خاكستری طراحی شده است. جوانه زائی قوی در عین محدود ماندن تعداد جوانه ها موجب می گردد تا انبساط اولیه گرافیت و فشار به بدنه قالب كنترل شود و در نتیجه گرافیت زایی عمدتا به رفع انقباضات ثانویه منجر شود.

٥ – جوانه زای حاوی سریم ، كلسیم و الومینیوم (سركالوی)
این جوانه زا بدلیل حضور عناصر سنگین سریم و لانتانیم در كنار كلسیم قدرت جوانه زنی بسیار بالا و میرایی كمی دارد و در چدنهای با گوگرد كم خصوصا چدنهای نشكن برای اندازه های مختلف قطعات كاربرد دارد. در روشهایی كه از منیزیم خالص برای نشكن كردن استفاده میشود معمولا گوگرد مذاب به مقادیر نزدیك صفر میرسد و جوانه زنی بسیار مشكل میگردد، این جوانه زا میتواند در چنین شرایطی بهتر از دیگر انواع جوانه زا عمل گرافیت زایی را انجام دهد. در قطعات سنگین بدلیل پس زده شده عناصر نامطلوب نظیر سرب و بیسموت در اخرین مراحل انجماد گرافیت های چانك و بد شكل بوجود میایند. عنصر سریم جدایشی مشابه دارد و بدلیل میل تركیبی شدید اثرات مخرب این دو عنصر را خنثی نموده و در تمام ضخامتها گرافیت كروی ایجاد مینماید.

جدول جوانه زاهای تولیدی شركت آلیاژ های نشكن ساز

keyboard_arrow_up